Burn-out coaching

Wat is burn-out

De Hoge Gezondheidsraad definieert burn-out als een uitputting die het gevolg is van een (langdurig) gebrek aan evenwicht tussen je toewijding en wat je ervoor terugkrijgt.

Die uitputting maakt dat je je emoties minder goed kan beheersen en dat je cognitieve vermogens verminderen. Dat kan op zijn beurt leiden tot een verandering in je gedrag en houding – het schept een mentale afstand. Het resultaat is dat je je inefficiënt voelt en dit kenmerkt zich weer door zowel lichamelijke, psychische als sociale klachten die gepaard gaan met een verminderd gevoel van eigenwaarde op het werk.

Als je merkt dat je bepaalde symptomen van burn-out ervaart of dat je eventueel een diagnose burn-out hebt gekregen, is het nuttig op zoek te gaan naar een behandeling.

Want net zoals bij andere ziektes verdwijnen burn-out symptomen niet zomaar vanzelf. Burn-out komt voornamelijk tot stand door slechte gewoontes. Met slechte gewoontes bedoelen we gewoontes die niet stressreducerend werken. Als je je bijvoorbeeld onzeker voelt over je werk of bang bent voor commentaar, helpt het je niet alles verschillende keren na te kijken als je een hoop werk hebt. In het begin kan je dit ervaren als stressreducerend, maar na een tijdje zal je zo onder het werk bedolven zijn, dat deze techniek je niet langer helpt.

Een behandeling burn-out richt zich voornamelijk op het verminderen van je stress en het aanleren van nieuwe denkwijzen en gewoontes die ervoor zorgen dat je meer veerkracht ontwikkelt. Een behandeling burn-out heeft dus als doel je huidige burn-out aan te pakken en samen met jou nieuwe gewoontes te creëren om burn-out in de toekomst te voorkomen.


Hoe doen we dat

Er worden 3 tot 4 hoofd fases gedefinieerd (Bastiaanssen et al. - 2011) voor de behandeling van burn-out, die meestal wat door elkaar lopen:

  • Acceptatie en rust nemen
  • Je symptomen herkennen en je huidige situatie onderzoeken
  • Het detecteren van stressgevers, je eigen capaciteiten, waarden en normen
  • Nieuwe gewoontes scherp stellen en toepassen - met de nodige opvolging

Acceptatie en rust nemen gebeurd meestal voordat je met therapie start. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Vanaf de start van je therapie onderscheiden wij bij Therapie Tijd de volgende stappen:

  • Verkenning van de burn-out
  • Fysieke en sociale rustbrengers
  • Stress historiek
  • Emoties in kaart
  • Zelfvertrouwen, assertiviteit, prioriteiten management
  • Talenten en drijfveren
  • Sociale omgeving
  • Werkhervatting en stabilisatie

Door dit stappenplan heb je zelf een idee hoever je staat in je proces, wat bij sommigen meer gemoedsrust brengt en duidelijkheid schept.


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x